Facebook patril medzi veľmoci sveta sociálnych médií už čoskoro po svojom založení a počas rokov sa jeho vplyv iba rozširoval. Aj keď v tejto sfére úspešne pôsobí viacero sietí, ako napríklad Twitter či LinkedIn, žiadna zo sietí sa neteší takej obľube a návštevnosti ako Facebook. Netreba sa preto čudovať tomu, že v 2015 takmer 65% všetkého reklamného rozpočtu pristane práve na účte tejto siete.

facebook2

Hodnota profilu na Facebooku

Vedeli ste že Váš profil na Facebooku je hodný viacej ako ten na Twitteri? Aspoň čo sa týka výnosu z reklám. Najväčšia sociálna sieť na svete s počtom 1.5 miliardy užívateľov celosvetovo v roku 2015 zarobila na každom profile zhruba 13 USD, pričom toto číslo bolo mnohonásobne väčšie v rodnej zemi Facebooku – USA. Tam sa výnos za profil pohyboval okolo hodnoty 49 dolárov. Pri takom veľkom počte používateľom si firma príde na nemalý peniaz.

Výpočty a odhady priniesla  výskumná firma eMarketer. Podľa jej informácii si Facebook tento rok odnesie až 65% všetkých sociálnych výnosov. Taký podiel koláča predstavuje čiastku okolo 16.3 miliárd USD. V porovnaní s minulým rokom si tak kalifornská firma polepšila o 41% (11.5 miliárd USD v 2014).

Výnosy firmy pochádzajú z dvoch zdrojov – z Facebooku a populárnej aplikácie na zdieľanie fotografií, Instagramu. Táto aplikácia sa môže popýšiť 400 miliónmi užívateľmi (čo je viac ako má Twitter) a príjmom zhruba 600 miliónov USD (5% celkového výnosu Facebooku).

 

A čo Twitter?

Alternatívna sociálna sieť Twitter si počas tohto roku taktiež neviedla najhoršie a na profile užívateľa celosvetovo zarobila okolo 8 USD (v USA sa táto čiastka blížila skôr 25 USD). Celkový počet používateľov Twitteru sa teraz odhaduje na 316 miliónov, pričom výnos z reklamy bude predstavovať 2 miliardy USD. Aj keď je táto čiastka v porovnaní s Facebookom omnoho menšia, tak medziročný rast výnosu firmy z reklamy vzrástol o 62% – viac ako u konkurenčného Facebooku.

V čom spočíva taký prudký rast reklamných príjmov Twitteru? Analytici sa zhodujú na tom, že Twitter sa zlepšil v cielení reklamy. Podľa ich odhadov má ale Facebook navrch v možnosti dosiahnuť globálne obecenstvo lepšie ako Twitter a to sa Twitter môže v budúcnosti ešte stať osudným.

Záverom

Na záver sa dá povedať, že Facebooku stále patrí svet sociálnych médií a nedokázala na tom nič zmeniť ani snaha rivalov. Bolo by zaujímavé porovnať príjmy Facebooku ku výnosom stávkových kancelárii. Táto aktivita sa teší veľkej obľube napríklad vo Veľkej Británii a tieto čísla by preto nemuseli byť až tak vzdialené. Otázne je, či by to dokázala dosiahnuť iba jedna spoločnosť, alebo by na to museli byť všetky dohromady.